En appoholists bekännelser.

En iPhone full med appar är som en Alladinask. Det finns alltid en favorit, några halvgoda och en skitäcklig. Och nu har jag just kastat den godaste i papperskorgen.

Den har nämligen fått mig att utveckla ett ohälsosamt beteende, genom att jag ständigt måste kolla om någon jag knappt känner har kommenterat något jag knappt bryr mig om. Ändå har jag gjort det. Av vana. Som har blivit till en ovana.

Det handlar inte om att sluta Facebooka helt, men efter att ha blivit tvungen att anmäla X antal skräppostningar både i nyhetsflödet och på min egen wall är det inte omöjligt att jag gör även det.

Så vilka appar har jag då kvar som jag kan missbruka istället? Ja, jag kan ju alltid kolla vädret stup i kvarten, eller se om någon buss har blivit försenad, eller så kan jag alltid tända och släcka min Zippo app. Om och om igen.

Sociala media i all ära. Men om det innebär en asocial verklighet är åtminstone jag beredd att ändra på mitt beteende. Det kanske finns en app även för det.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

