Samtal med en robot.

I går var jag med sonen på barnavårdscentralen för årlig koll. Vårdcentralen har en liten parkering med 10 platser och jag har varit där ett tiotal gånger totalt med barnen. Och det har aldrig varit några problem. Tills nu.

Man svänger upp på parkeringen, sonen är kissnödig, man parkerar bredvid nån jävel som måste haft asbråttom och ställt sig lite på tvären, vilket tvingar oss att ställa oss väldigt nära nästa bil. Snabbt ut, låsa, springa in och kissa. Sen, vänta 20 minuter på att få komma in på avtalad tid.

När vi sedan kommer ut i solen och allt känns frid och fröjd kan jag skymta en liten gul lapp på vindrutan. Jaha, reklam, tänker jag och tar bort den. Nähä, tänker jag sen, en bot på hela 150 kronor. Vafan.

Tydligen är det P-skiva som gäller. Det borde jag ju haft koll på. Och så har någon ryggradslös, slemmig rackare varit framme och lappat. För en parkering framför en vårdcentral är det säkert många vårdslösa egoister som använder som boendeparkering. Skulle inte tro det.

På den gula lappen står ett telefonnummer man kan ringa om man har invändningar. Vad bra, tänker jag. Det ska jag göra. Och så tänker jag ut jag ett trevligt men tydligt samtal om hur jag ser på saken och att man naturligtvis borde ha överseende med det faktum att jag inte parkerat fel på pin kiv.

* tuuuuuut *

– Välkommen till Hojab Parkeringsservice. Det är förtioelva samtal före, men det blir snart din tur.

* Förtioelva samtal senare *

– Hej och välkommen till Hojab Parkeringsservice.

– Tjena. Jo, jag har fått en bot när jag var med sonen på … (berättar allt det där du redan vet)

– Ja, det är markägaren som har bestämt att P-skiva ska användas.

– Ja, sa jag, men nu har ni ju skrivit ut ett nummer man kan ringa till om man har invändningar. Så det gör jag och ber om lite förståelse.

– Ja, det är markägaren som har bestämt att P-skiva ska användas.

– Du sa just det. Men eftersom jag nu kan ringa till er och ha en invändning, är det allt du har att säga?

– Ja, det är markägaren som har bestämt att P-skiva ska användas.

* ”slänger på” mobiltelefonen och känner adrenalinet flöda *

Serenity now.

Kommentera

