Den nya kreativa revolutionen.

Det talas mycket om förnyelse. Nya tider, nya media, nya sätt att tänka och till och med svininfluensan som nu ska heta ”den nya influensan”. Men om vi backar bandet och börjar där det nya började förra gången. Den kreativa revolutionen hade sitt epicentrum på 60-talet och efter det har svensk reklam utnyttjat energin från dess svallvågor. Men nu börjar de ebba ut.

Begreppet reklam börjar bli mer och mer grumligt och kommer aldrig mer bli vad den har varit. På gott och ont. Men mest på gott. En annons, en affisch eller en tv-spot kommer inte längre vara det man tänker på när man pratar om reklam. Från att ha varit något som kommer flygande utifrån och träffar människor i hjärtat, kommer den att skapas av människor själva, ur deras egna hjärtan.

Allt prat om sociala medier berör och upprör. En handfull nördar i ämnet bryter frenetiskt ny mark i horisonten och lämnar efter sig gropar och stenbumlingar vi övriga snubblar på. Det skulle behövas någon som fyller igen groparna och bygger något vackert av alla stenar. Någon som på ett mer pedagogiskt sätt kan förklara varför det är så himla bra med sociala medier och hur man som företag ska använda sig av dem.

Internet och tv flyter ihop. Du nås inte längre av reklam när du inte har valt den, utan när du själv söker upp den. Men då är det ju inte reklam, kanske du tänker. Exakt. Men mål och syfte kan fortfarande vara detsamma. Du engagerar dig i varumärken och bjuds in att utveckla och förbättra. Och du gör det för att du vill och för att du ser nyttan med det. Du känner dig äntligen respekterad.

Just nu sitter vi i lågkonjunkturens cyklon och vet inte riktigt åt vilket håll vi ska börja gå för att ta oss ur den. Vi söker tröst genom att höja våra blickar mot den blå skyn. Den stillsamma och rogivande himlen som manar till eftertanke och förändring. Men sitt inte för länge. Res på dig, ta ut en riktning och forcera stormen. På andra sidan ligger en hel marknad som bara väntar på att du ska starta den nya kreativa revolutionen.

Ett svar to “Den nya kreativa revolutionen.”

  1. En ny kreativ revolution – döden för reklambyrån? | Pers Värld Says:

    […] Robert Öhlin har diskuterat detta, liksom Write said Fred. Även Micco diskuterar delar av detta och hur det påverkar eller borde påverka […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: