Otrohet i kaffeland.

Är det någon skillnad på kaffe och kaffe? Det är klart som fan det är. Fast för många funkar tydligen vilket blaskigt skit som helst ovanpå sjötungan. Helt enkelt av ren rutin eller för att det är så man gör. Självklart med hjärnan på stand by. Det finns egentligen inget mer avskyvärt. Det är kanske till och med värre än krig.

Men om du älskar kaffe, lika passionerat och på gränsen till sinnessjukt, som agent Cooper i Twin Peaks, öppnar sig en helt ny värld. Och i din jakt på det perfekta kaffet hittar du plötsligt din egen oas du återvänder till för att väcka kroppen i början av dagen, eller en shot för att orka med resten av den. Men Gud förbjude de som dricker latte på maten. De borde utsättas för rådbråkning.

Jag har ett favoritställe på Kungsholmen som heter Café Frankfurt, som jag har skrivit om på narrow.se. De har grymt kaffe och ännu grymmare mackor. Och interiören är sådär fulcool den bara kan vara i Frankrike eller Spanien. Nu var det i och för sig ett tag sedan killen som gör det godaste kaffet jobbade, och hans kollegor lyckas inte alls lika bra. Dessutom blir jag inte längre igenkänd, eftersom jag inte längre jobbar i närheten.

Därför måste jag nu sätta mig i biktbåset och tala ut om den affär jag har inlett. På väg till jobbet brukar jag slinka in till mina nya vänner på cafét i city och stilla mitt begär. De pratar italienska, spelar italiensk musik så radion skorrar och har en skitful skylt det står Caffetteria del corso i en kursiv scriptstil på. Amen förfan, sluta upp med att göra skyltar med kursiv scriptstil på. Eller, det kanske bara bidrar till den exotiska medelhavskänslan vi svennar så glatt sväljer. Med eller utan latte.

Deras kaffe heter Moak och odlas någonstans i himlen. Sedan rostas det av änglar och Gud själv mal det mellan sina knogar. Och jag är ledsen, Café Frankfurt, det är inte dig det är fel på. Det är mig.

Kommentera

