Världens bästa säljare.

Kom just tillbaka från lunchen, då vi även skulle titta på en telefon till vår dotter. Och här kommer du att få ta del av förloppet från ”vi skulle bara titta på en telefon till vår dotter” till ”vi kom visst ut med en papperskasse, modell COOP, full med prylar”.

Vi besökte en Telia-butik som var helt folktom och med tre killar bakom disken. När vi kom in kunde skönja ett blänk i deras ögon och en av dem reste sig sakta upp, som ett lejon som just fått syn på två trötta gnuer. Han flög inte på oss utan bara sträckte på sig, som för att visa att det var han som var ledaren.

Vi uppfattade inte faran utan gick rakt på sak och förklarade att vi ville ha en enkel telefon med kamera. Kineserna har tydligen slagit sig in på marknaden och det fanns en som hette HUAWEI, typ. Det var mer eller mindre en kopia av Sony Ericsson men kändes som ett bra val.

Sen började det.

Killen fällde ut ytterligare sex armar, där två av dem höll oss kvar vid disken. Inte våldsamt, bara så där mjukt tvingande och på gränsen till straffbart. Det kändes faktiskt lite skönt.

När telefonköpet var avklarat började vi även fråga om våra egna abonnemang och om iPhone i allmänhet. Han knappade frenetiskt på datorn och pratade samtidigt som han plockade ihop telefonen med SIM-kort, extraminne och garantipapper. Vi fick extra kontantkort vår dotter kunde dela ut till sina vänner och våra nummer kunde hon både ringa och sms:a till gratis. Visserligen för en låg månadskostnad, vilket gör hela upplägget på gränsen till straffbart. Igen. Men det kändes fortfarande lite skönt.

– Oj, jag ser här att ni har hemtelefoni och bredband hos oss också, fortsatte han.

Efter en stund hade vi fått det billigare eftersom det, vips, gjordes om till IP-telefoni. En ny router och en annan box behövdes bara och var jättelätt att installera eftersom allt var förkonfigurerat. Ett vackert ord om man bara vill att skiten ska fungera.

Sen kom jag på att jag hade varit på en fest i helgen, där min vän skickade sin Spotifymusik trådlöst från sin MacBook till stereon. En sån skulle vara frän att ha, tänkte jag. Och vips stod jag med en PHILIPS NP2500 framför mig på disken. Var kom den i från? Jaha, en av killens octopusarmar hade sträckt sig efter den.

Han fortsatte att prata fortare, men ändå så att man förstod, samtidigt som han knappade in våra telefonnummer, slog in i kassan och svarade en kund bakom oss varför kölapparna hade fastnat i maskinen. Helt lugn och med en förlösande ironi i rösten som varken fick oss att somna eller personerna som började skapa en kö bakom att gå bärsärk.

Och inspirerad av hela situationen gjorde jag något jag aldrig har gjort tidigare. I Sverige. Jag prutade.

– Du, den här musikboxen, kan jag få lite rabatt på den? frågade jag och såg killen titta snett bakom mig en nanosekund innan han svarade: ”Naturligtvis”.

Jag tänkte att han möjligen skulle kunna ge mig ett par hundra, den kostade ju ändå 2.500 kr. Men när allt var klart och dagens längsta kvitto hade skrivits ut, såg jag att vi hade fått hela 700 kr i rabatt. Antagligen hade killen ändå tjänat en bra hacka, men det kändes faktiskt fortfarande lite skönt.

Och det är ju så det ska kännas, eller hur?

2 svar to “Världens bästa säljare.”

  1. Johannes Says:

    Underbart. jag länkar till detta inlägg från vår säljblogg🙂

  2. Hej igen världen! | Wedar, sanningen om försäljning Says:

    […] https://writesaidfred.wordpress.com/2009/05/11/varldens-basta-saljare/ […]

Kommentera

