Förlåt, Apple.

Jag har varit otrogen. Igen. Men det var faktiskt inte mitt fel, utan den där sjukt duktige säljaren på Teliabutiken. Han kunde ha sålt på mig världens första telefon med argumenten att den var bäst just nu. Om han hade velat.

Han lyckades i alla fall kränga på mig en musiknätverksspelare från Philips som jag trodde skulle lösa mina trådlösa musikproblem hemma. Jag ville ju så gärna spela iTunes och Spotify från datorn och styra från just de gränssnitten. Jag frågade om det fungerade på det sättet och fick ett ”Jajjemän”. Ett svar man mest får av småländska bilhandlare. Så redan där borde jag ha blivit misstänksam.

Men, som sagt, jag satt ju på ett rosa moln med vaselin på linserna och var lika upplagd för kritiskt tänkande som en genomsnittlig Miss Universum. Men efter att ha packat upp, kopplat in, loggat in, letat PIN-kod, inte hittat PIN-kod, laddat hem ännu en mjukvara som skulle lösa problemet – enligt den 15-årige oskulden på Philips support – och svurit en sista gång när jag mödosamt packade tillbaka skiten i kartongen, har jag nu bestämt mig för att lämna tillbaka allt med argumentet att jag inte är nöjd. Helt enkelt.

Nu håller jag tummarna och litar på att min makt som konsument är större än butikspersonalens. För på vägen tillbaka smiter jag in i Applebutiken och köper en Airport Express. Och sen laddar jag hem Airfoil, så att jag kan streama Spotify. Det var ju det jag ville från början.

Att det ska vara så jävla svårt att förstå.

Ett svar to “Förlåt, Apple.”

  1. Ämma Says:

    Amen!
    Ibland får man för sig att kanske, kanske är det någon som tänkt till. Men nej, det är bara Apple som gör det.

Kommentera

