I fablernas värld.

Ibland känns det som man lever i sagornas värld. Saker som händer omkring en upplevs liksom påhittade av en alkoholiserad skräckförfattare från Maine. Man måste stanna upp, nypa sig i armen och fråga sig själv om det verkligen händer. Och det gör det.

Det var en gång en kvinna från Vimmerby som hette Astrid. Hon var intresserad av att skriva, men framför allt av att berätta. Och det kanske är därför hon aldrig fick Nobelpriset i litteratur – det var inte tillräckligt väl skrivet, bara väl berättat. Vad vet jag?

Jag är själv uppväxt i samma mylla och har fått en slags skrivgen jag gärna utnyttjar. Inte lika fullt ut som jag skulle vilja, men det är naturligtvis upp till mig själv att uppfylla mina drömmar. Jag sätter hellre upp mål jag kanske inte når, än inga alls och hamnar som drivved på öppen ocean.

Vardagen är full av berättelser. Det gäller bara att fånga dem och föra dem vidare. Antingen som underhållning eller som i mitt yrke – för att få folk att känna, tycka och göra något. Att berätta är något som finns i oss alla och man brukar säga att ”alla kan skriva”. Förutsatt att man har fått lära sig det. Och en del gör det bättre än andra. För egen del vill jag inte påstå något annat än att jag föredrar att skriva ett enkelt språk, men med hjälp av metaforer och symbolik ta med läsaren på en hisnande resa han eller hon inte glömmer i första taget.

Jag bevisar inget genom att sprida invecklad nomenklatur omkring mig. Enkelhet och tydlighet med en twist av antingen humor, sarkasm eller ironi beskriver nog bäst mina texter. Fast alltid med en värme och ödmjukhet i grunden. Jag tror att framgångsreceptet är att alltid se sig själv som en underdog. Att alltid sträva uppåt och att aldrig vara riktigt nöjd.

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut.

Kommentera

