God morgon, cyniska värld.

I morse sneddade jag över Hötorget för min italienska kaffe latte. Hötorgshandeln är världsmarknaden i miniatyr, men också en spegelbild av människan i allmänhet. På dagarna bländas man av säljarnas charm, effektivitet och sätt att locka till sig köpare. Uttryck som ”allt ska bort”, ”halva pris” och ”extra söta, extra goda” mixas med ”hejsan, välkomna” och ”ursäkta damen, bara för dig”.

En gång skulle jag ha lime och frågade om det fanns, eftersom jag inte såg några: ”Javisst” svarade säljaren. Och försvann bort från ståndet. Han hade inte lime, men en polare 20 meter bort hade det och han löste det utan att blinka. Det kallar jag service.

Men om man skrapar på ytan och dyker lite djupare, hamnar man i verkligheten. Den där man egentligen inte ser, men väl känner till. Precis som i The Matrix. Alla uttryck och lockrop du uppfattar som personliga, som träffar dig i hjärtat och får dig att öppna plånboken utan att blinka, är egentligen helt ointressanta för säljaren. De är bara verktyg i säljprocessen. Han skiter fullständigt i dig och dina behov. Och det är inte bara på Hötorget det är så. Jag sa ju att det var världsmarknaden i miniatyr.

Tillbaka till min morgonpromenad. Innan försäljningen börjar kan man bevittna hur frukt, grönt och blommor packas upp. Och hur den behandlas. Och det är samma sak där som med försäljningen. En kille står med en cigarett i munnen och travar upp grön och vit sparris med bara händerna, en annan med en cigg i ena handen och en låda med hallon i den andra.

På tv har du säkert sett hur sälungar klubbas ihjäl, hur elefanter får sina betar avsågade och hur gorillor stympas levande. I kriget om tillgång och efterfrågan på världsmarknadens slagfält finns lite plats för hjärta och hjärna. Det är raka vägen från planta till pengar, och där emellan står du och jag med våra tomma plånböcker i händerna och undrar vad i helvete det är som pågår.

Jag har fått min italienska kaffe latte och känner mig nöjd, men också lite blåst. Precis så som det alltid känns när man har köpt något.

Kommentera

