Världens bästa affärsidé?

Många har mycket att säga om scientologin och dess anhängare. Oftast bara ont. Och lättast är det att ha åsikter när man har ett känt ansikte att kasta paj eller spruta vatten på. Som till exempel Tom Cruise. Men min gissning är att de flesta inte har koll på vad scientologerna egentligen sysslar med. Jag är en av dem.

Jag har läst texter från själva rörelsen men även från avhoppare. Jag har tryckt in dem i mitt huvud, analyserat och funderat och kommit fram till att scientologin helt enkelt är en påse Gott & blandat, med en förpackningsdesign i Pulp fictionstil. Det finns något för alla smaker. Även om den är dyrköpt.

Man kan skriva hur mycket som helst om scientologin, vilket också rörelsen gör. Därför tänkte jag på ett kortfattat sätt beskriva hur jag upplever dess budskap. Sådär som bara jag kan.

Det var en gång en man som hette Lafayette Ronald Hubbard. Han föddes 1911 i Tilden, Nebraska. Han var en flitig boy scout som tidigt bestämde sig för att resa runt jorden i jakten på meningen med livet. Han uppfattades som hjälpsam och företagsam och var en ledargestalt utan jämförelse. Det låter lite som beskrivningen av en kille som växte upp i Nasareth för ungefär 2000 år sedan. Och många vill göra just den jämförelsen.

Han reste runt tusentals mil i Asien och studerade bland annat Ayurveda, Buddism och Hinduism. Han besökte outforskade folkslag i Afrika, sydamerika och Alaska. Han byggde broar mellan öst och väst, mellan civilisation och barbariska stammar. Men han var också filosof och författare.

Kring tiden för andra världskriget fullkomligt spottade han ur sig science fictionlitteratur och publicerade, under 15 olika pseudonymer, sina noveller i tidningar över hela landet och böcker över hela världen. Något som i sin tur finansierade hans kommande resor runt jorden. Det var bara ett problem. Ett ganska fundamentalt, mänskligt problem. Han tjänade för lite pengar. Så vad göra? Jo, han startade en religion.

En del startar IT-företag i sina garage och är 30 år senare världsledande inom hård- och mjukvara. Någon funderar ut hur man kan få alla människor att inreda sina hem med just sina möbler. En del paketerar drömmen om frihet i en röd burk med kolsyrat sockervatten. Andra startar religioner. Och faktum är att det var ett tag sedan sist.

I slutet av 40-talet publicerade Hubbard artikeln ”Dianetics – The Modern Science of Mental Health”. Den handlar i korta drag om så kallad självhjälp-teknik och om överlevnad, men är mycket mer invecklad än så. Den är idag scientologernas heliga skrift och slår ofta knut på sig själv i vetenskapliga saltomortaler och krumsprång. Hubbard var känd för att skriva stora mängder text på kort tid, men han hade verkligen behövt hjälp av en copywriter.

Det här är ett extremt nedkok av allt som finns skrivet om och kring scientologin och Hubbard. Att kalla det en sammanfattning vore en förolämpning mot alla som kan läsa. Rörelsen kallas religion, men medlemmar av den säger samtidigt att synen på människan och hennes frihet är det viktigaste. I den synen ingår bland annat att alla är lika mycket värda, oavsett vilken religion man tillhör. Något som inte alla världsreligioner har gemensamt.

En förtäckt maktapparat, den ultimata affärsidén eller bara en vanlig sekt – det avgör du. Här kommer i alla fall snabbreceptet på ekonomiskt oberoende. Åk jorden runt och samla in kunskap om olika religioner, livsåskådningar och traditioner. Blanda det med sunt förnuft, vetenskap och psykoanalys och paketera det i en spännande science fictionkartong. Sälj sedan in det med USP:en ”Vägen till frihet”. Då har du en produkt som många kommer att köpa.

De som är med i rörelsen säger att de mår bra av det. Precis som vem som helst som är lojal mot ett varumärke eller ett företags produkter och tjänster. Som du och jag. Tänk vilka lättlurade stackare vi är.

Ett svar to “Världens bästa affärsidé?”

  1. Mia Says:

    Gjorde ett arbete om scientologi för några år sedan. Lyckades redovisa hela historien om Xenu utan det minsta sarkasm eller South Parkreferenser. Är fortfarande lite stolt över det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: