Till Michael.

Jag vaknade denna fredag, min första semesterdag, och livet kändes toppen. Jag slog på radion och började med frukosten, när jag fick känslan av att allt inte var som det brukar. Nyhetssändningen var lågmäld och någon pratade om en sjuktransport och rättsmedicinska. Det första jag tänkte var att den amerikanske presidenten blivit skjuten.

Det skulle visa sig vara minst lika tragiskt.

Michael Jackson är död. Nyheten är lika stor som när Elvis gick bort. Eller när John Lennon mördades. Och även om vardagen lunkar vidare är det ändå som om något större, en osynlig kraft omkring oss, stannar till för en stund.

Det är oerhört tragiskt varje gång någon dör. Och även om man inte känner personen i fråga kan man känna ett uns av förlust någonstans i själen. Det är kanske detta som är beviset på att vi människor är sammanlänkade.

Mitt starkaste minne av Michael är videon till låten ”Thriller” från albumet med samma namn. Ett album som fortfarande innehar rekordet på ca 100 miljoner sålda exemplar. Jag var 12 år och såg videon själv en sen kväll hemma i tv-soffan. Det var lite läskigt med alla zombies som hasade sig efter Michael och hans flickvän, men samtidigt gav den ett så starkt musikaliskt intryck att den lämnade ett ärr efter sig. Ett ärr jag är stolt över att få bära inom mig.

Många har mycket elakt att säga om Michael, men jag tycker att det verkar vara svårt att döma någon enbart genom den bild man får genom media. Jag såg på honom som det musikaliska geni han var. Och tillsammans med Quincy Jones förvandlades två geniers bästa idéer till gudomlig musik som för evigt kommer att leva vidare.

Vila i frid, Michael. Din musik har betytt mycket och kommer att fortsätta göra det.

Kommentera

