En somrig text om ingenting.

Har du någon gång känt att du har hur mycket som helst att skriva om, men inte kan få det ur dig? Som en mental förstoppning. Just nu är det så mycket som har samlats i huvudet att inget kommer ut. Inte ens när jag börjar skriva, utan att veta om vad. Egentligen är det ju så man ska göra, bara låta fingrarna dansa över tangentbordet och i bästa fall med en liten idé om vad texten ska handla om.

En del brukar prata om flow eller en länk till Gud. Och den finns även i sportvärlden. Det är därför den idiotiska frågan ”Vad tänkte du när du gjorde mål?” får det minst lika idiotiska svaret ”Ehh, det kommer jag inte ihåg”.

Jag har semester och det finns några mer eller mindre fåniga detaljer som gör min semester. Såna som sommarlovet var gjorda av när man var liten. Då var det doften av solvarmt grus, nyklippt gräs och isglass som runnit ner för handen och kletat sig fast på cykelstyret. Skrubbsår på knät. Tornsvalors jakt.

Med risk för att låta som en medelålders farbror, eftersom jag är en medelålders farbror, tycker jag att ett enskilt program i tv gör sommaren lite mer somrig än andra, och det är Morden i Midsomer. Allsång på Skansen ligger som god tvåa och det beror antagligen på att de båda har sänts vid samma tid de senaste åren. Men om denna teori stämmer känns det genast lite obehagligt, eftersom det betyder att vad skit som helst kan bygga sommarstämning, bara det sänds tillräckligt många år i följd.

Det här blev visst en text i alla fall, om än ett ”jag tänker högt” eller som en kollega sa en gång ”och nu pratar jag högt”.

Kommentera

