Storebror ser dig.

Vad tänker du på när du läser rubriken? Antagligen på George Orwells roman ”1984”, eller dess föregångare ”Brave New World” av Aldous Huxley, eller reklamfilmen för Macintosh. Eller så tänker du bara på övervakningssamhällen i allmänhet. Det är i alla fall ingen positiv känsla över ordet. Så långt är vi säkert överens.

Men hur skulle det vara om ”Storebror ser dig” innebar något bra? Något som hjälper dig i vardagen snarare än övervakning i negativ bemärkelse. Mycket av den debatt kring till exempel FRA mynnar ofta ut i konspiratoriska spekulationer och enögda slutsatser. Man tar sig helt enkelt inte tid att lyfta blicken och även ifrågasätta sin egen åsikt. Varför tror jag att någon skulle vilja komma åt just mig?

Jag vet att diverse experter på området gärna skulle vilja utbilda mig ytterligare i ämnet, men jag är inte så säker på att jag skulle bli klokare för det. Jag skulle nog bara få svårare att tänka kritiskt.

Det får vara hur det vill med den saken. Och även om det nyligen upptäcktes att FRA inte hade gjort sig av med det material som enligt lag ska förstöras, och som inte tillhör någon slags utredning, kan jag inte tro att det beror på något annat än tidsbrist.

– Hej, jag har fått PRAO-plats på FRA. Jag ska förstöra information om vanliga människor och som inte har med någon hotbild att göra.

– Lycka till.

De har nog inte sparat material om dig och mig för att gå tillbaka till den senare. De har nog inte haft tid att förstöra det helt enkelt.

Folk är så jävla rädda för allt. Att de ska bli övervakade, att de ska bli registrerade, att CIA ska komma hem och brotta ner dem när de laddar hem fredagsfilmen. Att svininfluensan ska utrota oss. Och så där håller det på. Mycket tack vare, eller på grund av, medias sätt att driva business. I synnerhet kvällspressen. De gör det helt och hållet genom att skrämma oss. För länge sen användes även knepet inom marknadsföring, men fungerar inte lika bra idag.

Vart vill jag då komma med denna serpentin av filosofiska tankar kring ämnet ”Storebror ser dig”? Jo, i veckan var jag med om den där positiva känslan som fenomenet kan ge upphov till.

Under två veckors tid hade jag haft problem att betala med mitt ICA-kort. Magnetremsan var repig och full av hack. På en del ställen saknades det magnetremsa helt. Jag fick lämna över kortet till kassabiträdet som i sin tur fick gnugga kortet tills det glödde i kassan eller slå in numret. Och varje gång tänkte jag att jag skulle ringa och beställa ett nytt. Men inte kom jag ihåg det.

Men igår låg ett kuvert från ICA i brevlådan. Jag öppnade och såg till min glädje att jag fått ett sprillans nytt kort. Ett brev var bifogat som sa ungefär: ”Vi ser att du har haft problem att betala under senare tid och sänder härmed över ett nytt kort. Lycka till med dina inköp. Vänliga hälsningar, ICA.”

Storebror har sett mig stå där och gnugga och svära. För några månader sedan kom även Storebror på att jag antagligen skulle uppskatta att få erbjudande på varor jag handlar ofta och inte på hundmat, margarin och salt sill. Jag undrar varför folk gnäller och säger att de känner sig övervakade, när de egentligen får bättre service genom relevanta varor? Om det inte känns bra är det väl bara att byta till Lidl. Om det skulle vara bättre.

Jag tror inte på någon konspiration. Jag tror inte på gröna män i flygande tefat. Jag tror inte heller att myndigheter är så dumma att de tror att de kan lura människor. För det kan de inte. Men om så är fallet, är de ju dummare än de människor de tror är så dumma att de kan lura dem.

Jag tror på en Brave new world som är bättre för oss alla. Och jag tror att den blir vad du gör den till.


4 svar to “Storebror ser dig.”

  1. Skrymta Says:

    Ja, det där med riktade erbjudanden. Undrar om det var ICA:s kunder som gnällde eller om det inte egentligen var några journalister som var lite putt över att ICA kom undan så lätt när det gällde köttfärsen.

    KONSPIRATION!

  2. Madison Says:

    ”Om det inte känns bra är det väl bara att byta till Lidl.”

    Well, tyvärr tror jag inte det bara är att byta från det absurda övervakningssamhälle vi nu har och är på väg mot ännu mer till en mer mänskligt och skönare värld. Jag undrar var all denna rädsla kommer ifrån och vilka krafter som påtvingar oss att vara så inihelvete rädda. Vilka är vi så rädd för?

    Jag är inte lika optimistisk som du och världen blir inte vad jag gör den till. Det är andra som skapar den och det är meningen att jag ska passa in i den. Vilket jag har jävligt svårt för. Blä.

  3. Fredric Says:

    Madison: Jag förstår vad du menar och försvarar inte övervakningssamhället. Däremot kan jag inte skriva under på att andra skapar den och att vi bara ska passa in i den. Optimistisk eller inte, men med den inställningen förändrar man inget.

  4. Madison Says:

    Hmm…du har rätt. Såklart.

    Upp till kamp broder, mot dumheten. Alltid.

Kommentera

