Världens bästa reklamkoncept.

Nu kanske du trodde att jag skulle börja rabbla upp den bästa reklamen genom historien, med avstamp i den kreativa revolutionen. Att jag skulle klippa in lite fina annonser från Volkswagen, Apple och Nike och höja namn som Ogilvy, Bernbach och Krone till skyarna. Inget kunde vara mer fel. Istället leder jag in dig i en mörk återvändsgränd. Vågar du fortsätta?

Reklam är som bäst när den inte upplevs som reklam. Men det finns undantag. Och mitt framför dina egna ögon pågår just nu världens bästa kampanj. Men den försöker inte få dig att köpa vare sig bilar, datorer eller skor.

Historiskt sett brukar man säga att kristendomen i allmänhet och religion i synnerhet är världens mest lyckade kampanj. Den slår rot i människors inre och förändrar deras beteende på DNA-nivå. Och den går inte att välja bort med TiVo.

Men nu finns det ett nytt reklamkoncept som heter ”För ditt eget bästa”. Det skulle kunna vara en pay off för bindor eller gräddglass. Men visst är det något osympatiskt med det? Det låter precis som om någon vill bestämma över dig, ha kontroll över vad du gör. Det är det också. Konceptet går också under benämningen ”För din egen säkerhet”.

Det ”någon” försöker sälja till dig, eftersom det innebär något bra för dig i slutänden, är trygghet. Trygghet är en av de fundamentala mänskliga behoven och används av många varumärken i sin marknadsföring. Och för att kunna sälja in trygghet måste först ett problem presenteras. Och det är rädsla.

Allt började för länge sedan och är i grunden ett maktbegrepp. Med makt kan man förtrycka enskilda individer, men också ett helt folk. Eller en hel värld. Kyrkan har länge levt som den lär och har använt makten som drivkraft i sin verksamhet, bortsett från allt gott de gjort för folk. Men även Al Capone idkade välgörenhet på 30-talet.

Vatikanen, som föddes i slutet av 1300-talet och som till och med blev en egen stat i början av 1900-talet, är själva centrum för det gamla konceptet och är för många människor det närmaste man kan komma himlen. Samtidigt är det en mammut vars dagar är räknade.

Det nya konceptet kommer från en annan maktapparat, som är svårare att ta avstånd ifrån, oavsett om man kallar sig religiös eller inte – politiken. Politikerna driver igenom frågor som är viktiga för oss. I de flesta länder genom demokratiska val, men i många andra genom tvång. Skillnaden behöver inte vara stor. Det som är gemensamt är det övergripande budskapet ”För ditt eget bästa” eller ”För din egen säkerhet”.

Ta bara Bushadministrationen och kampanjen ”War against terror”. Med hjälp av den har man fått med sitt eget folk och nästan en hel värld genom uttrycket: ”Either you are with us, or you are against us”. Ett uttryck som även Jesus, Lenin, Orwell, Mussolini och Hillary Clinton använt sig av. För vem vill vara emot sina egna och sitt eget land?

Efter 9/11 har kampanjen spridits som en skogsbrand i Californien. Det jagas terrorister i varenda gathörn och är du muslim är du antagligen också terrorist. För det vet man ju, hur muslimer är.

Man har låtit sätta upp övervakningskameror på gator och torg, i tunnelbanan, taxibilar och nu senast även på ICA. Och allt går under konceptet ”För din egen säkerhet”. Men målet att minska våldet på gatorna har inte haft någon som helst positiv effekt. Tanken var att kamerorna skulle få folk att tänka efter innan de sparkade ner någon. Förvisso en fin tanke, men som går vilse i alkoholens dimma.

Så, du köper reklamen. Du köper din bil, din dator och dina skor och upplever en större frihet i livet, precis som reklamen lovar. Men egentligen blir du mer och mer övervakad. Bevakad. Och plötsligt är inte reklam längre något lustfyllt och inspirerande, utan en osynlig kraft som styr dig.

4 svar to “Världens bästa reklamkoncept.”

  1. Andreas Remfeldt Says:

    Klokt, smart och mycket mycket inspirerande.

  2. Andreas Remfeldt Says:

    Då menar jag din text, inte konceptet i dagsläget.
    Tack.

  3. Victoria Qvarnström Says:

    Statistik över uppklarade våldsbrott pga övervakningkameror vore intressant, nu när du säger att antal våldsbrott ändå inte minskat. Även om det är lite försent när kängan träffat ett huvud.

  4. Madison Says:

    Tack. Klockrent. Och jävligt skrämmande.

    Vad ska vi göra för att stoppa galenskapen?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: