Sommarplågor – del 2

Det är tacksamt att skriva sommarkrönikor. Det är nämligen på sommaren det händer extra mycket saker som är värt att skriva om. Och oftast handlar det om sånt som stör den allmänna ordningen här ute på ön. Jag har tidigare skrivit om grova våldsbrott, som till exempel mord, men egentligen behövs det inte så mycket för att det ska vara värt att skriva om. Titta bara på Hänt Extra.

Samtidigt som jag ska försöka knåpa ihop den här storyn kämpar jag nuförtiden även med att hitta inspiration till att skriva. Eftersom jag numera arbetar med att skriva har jag märkt att det är svårare att få till min gamla berättarglöd i krönikorna. Men jag antar att det är helt normalt. Säkerhetsventiler behöver vi alla och då ska de kanske inte bestå av samma sak som man behöver ta en paus ifrån.

Nåväl. Jag ska inte pladdra mer om det utan klippa direkt till jakten. Att bo på landet är som att bo på ett zoo. Så är det bara. Där bor alla sorters människor. Några som vill komma bort från stadens hets, några som är så gamla att de inte tar sig någon annanstans, några kriminella som behöver lövens sus för att komma på bättre tankar. Och så jag, som bor granne med alla dessa. Och de med mig.

Det finns saker man inte gör för att det är olagligt och det finns saker man inte gör för att… ja, för att man helt enkelt inte gör dem. Och så finns det sådant som är direkt korkat. Och allt detta händer i mitt zoo. Dagligen. En gång försökte jag Googla fram mobilnumret till Obama, bara för att se om det var möjligt att kunna beställa en liten napalmbombning av kvarteret. En sån där smart, som lämnar mitt hus i fred, men som bränner resten till Kingdom come.

När jag inser att det inte är möjligt får jag smida egna planer när till exempel granne 1 för tredje kvällen i rad tänder en brasa, i vilken han slänger allt han inte orkar åka till återvinningsstationen med. Efter några timmar smyger en stickande lukt av bränt gummi sig in i alla skrymslen och till slut även genom glipan i sovrumsfönstret. Lukten är så stark att till och med John Blund omedelbart får lungcancer och dör innan han hinner ge mig sin näve grus.

Om inte granne 1 eldar kan man alltid lita på att granne 2 släpper ut sin lilla hund exakt klockan 23:30 varje kväll. Hundfan är psykotisk och skäller rakt ut i mörkret så fort ett grässtrå vajar till. Skallet är dessutom 81 oktaver högre än vad Pernilla Wahlgren en gång lyckades prestera och skär således upp innerörat i små fina skivor man kan lägga på frukostmackan.

Om varken granne 1 eller granne 2 är på terrorhumör händer det att granne 3 får luft. För varför ska man inte låta sin grabb ta en sväng med åkgräsklipparen en tredje gång samma dag? Han tycker ju att det är så roligt att köra. Och varför ska man inte låta honom göra det en sista gång klockan 20:30 när man sitter och försöker läsa LasseMajas detektivbyrå för barnen och tvingas höja rösten så att de börjar gråta?

Det finns säkert saker de retar sig på att jag gör. Kanske när jag drar soptunnan över garageuppfarten. Eller när jag går ut och stänger av bevattningen i bara kalsonger klockan 23:30. Men som de flesta vet är hämnd en rätt som bör serveras kall. Om jag så ska bli magsjuk på köpet. Det är nämligen så att under fyra semesterveckor har vi lovat att ta hand om de höns som till vardags bor på gården till grabbens dagis. De är fyra till antalet och kommer även med två tuppar.

Jag behöver egentligen inte säga mer än så, men jag anar att jag kommer att bli föremål för någon av mina grannars behov av att få utlopp för sin frustration via en arg sommarkrönika. Men det, mina kära vänner, det bjuder jag så gärna på.

Glad sommar från granne 4!

Ett svar to “Sommarplågor – del 2”

  1. David Mide Says:

    Bra skrivet, kusin! Det där att man stör sig på grannarna känner man igen, samtidigt som man undrar hur mycket de stör sig på en själv, ”granne 4”.

    Gillade föregående inlägget med cyklisterna också, de är plågoandar… Här i stan gäller tydligen inga trafikregler what so ever, vare sig man är cyklist eller bilist. Helt overkligt. Lokala trafikregler is the shit.

Kommentera

