Brev to Barack Obama.

Dear mr. Obama.

Jag är en helt ordinary kille som bor i Sweden. Sverige är ett little land in the north och ligger således helt och hållet utanför the borders of the States. It kan tyckas totally ointressant, men det är en sak jag skulle vilja talk about.

I remember än idag when you blev president. I sat on the pizzeria mittemot mitt jobb i city och såg hur du svor eden and tog emot the peoples jubel. I ordered a Capricciosa and it kändes lite torftigt att jag skulle sitta där of all places. Det var ju trots allt a big moment. For you. And för resten av världen.

Långt inne in my heart kände jag att den här nye presidenten var någon extra good. He felt a bit like his förebild, Abraham Lincoln. Det var en man jag i och för sig never knew, men som jag hade read about, i Illustrerade klassiker when I was a little boy. This new president var en man av sina ord. And still today kommer jag ihåg historien om Fired up? Ready to go!

You told us att en röst kunde change the room. Och om den kunde change the room, it kan change en stad. Och så vidare. Change. That is stora words. Och vad gör man not för att win? Vad gör man inte to be the most powerful man i världen?

But as always, empty tunnor skramlar mest. Även om de är regisserade av the best producers in the movie business. För rätt som det är the time will catch up. And idag när allt går snabbare och snabbare, you’ll never know when it will hinna upp dig. Och när den väl gjort det, är det inte längre your own picture you see in the spegel. Det är the truth. Sanningen, reflecting genom folket.

As I said, I bor i Sverige. Det är ett little land, but with stor freedom. I think Sweden egentligen har mer frihet än landet som once mutade in begreppet – the land you bor i. Åtminstone still. Här har vi tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen som bland annat gives me the right to publicera just den här texten. But den har also givit mig den sanna bilden av a war.

To win the Nobels fredspris it takes a lot of fredliga handlingar under en stor del av sitt life. That’s what jag tycker. If your left hand idkar fredsarbete, medan din högra spiller blood, räcker inte det to get that price. Jag såg en dokumentärfilm från the war in Irak som visade vad ni på war language kallar collateral damage. Det betyder ”oönskade skador or incidental to the intended outcome”. Det är en förskönande omskrivning of killing oskyldiga människor.

Filmen showed people on their way to skolan, to their work or to the marknaden för att handla mat för dagen, som sedan blev ihjälskjutna av amerikansk militär. Människor som försökte rädda andra oskyldiga people som redan hade blivit skjutna, blev också killed. I get sick när jag ser dessa bilder. And I can’t do nothing to stoppa det. Eller, kan jag?

Dear mr. President. If change is something som betyder något för dig, som inte bara är tomma ord to win en kampanj, please show us what change egentligen betyder och vad du kan göra to stop grymheterna vi nu har fått se with our own eyes. You can’t lie längre. No movie producer in the world kan rädda dig. Sanningen står framför dig i spegeln och stirrar dig in the vitöga. Och jag har bara en question: Are you ready to go?

3 svar to “Brev to Barack Obama.”

  1. Madison Says:

    Lysande, som always! Obama är on his way to gå och kommer not bli elected för one period till. Obama will be ersatt av en even more tokigare President. For säkert. I the greatest land in the värld är det not the people som bestämmer utan the big företagen med the big money som pratar och vote fram next president. Demokrati as we know it är inte som it once was…

  2. Anders Says:

    Briljant igen!

  3. Fredric Says:

    Tack, Anders. Och välkommen tillbaka. Det var ett tag sedan.

Kommentera

